Omfattende lov- og regelverk
Kommunen er tilsynsmyndighet etter barnehageloven og skal kontrollere at kommunale og private barnehager driver i henhold til barnehageloven med underliggende regelverk. Barnehagedriften reguleres av flere lovverk, hvor kommunen også er gitt tilsynsmyndighet. Sentrale regler er å finne i:
- Lov om barnehager
- Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
- Forskrift om sikkerhet ved lekeplassutstyr
- Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.m.
- Folkehelseloven
- Brann- og eksplosjonsvernloven
- Produktkontrolloven
Tilsynsmyndigheten kan enten føre skriftlig tilsyn, stedlig tilsyn eller begge deler. Et tilsyn kan enten være varslet eller uanmeldt.Fra 2016 har Fylkesmannen (nå Statsforvalteren) fått hjemmel til å føre tilsyn med barnehager i særlige tilfeller. Dette innebærer at foreldre kan be om at Statsforvalteren fører tilsyn dersom det viser seg at kommunenes tilsyn ikke fungerer etter intensjonen.
Kraftig reduksjon i antall tilsyn de senere år
- Diagrammet under viser henholdsvis andelen (prosent) og antallet private og kommunale barnehager som rapporterer at de har hatt stedlig og/eller skriftlig tilsyn.
- Statistikken inneholder bare ordinære barnehager.
Kilde: Utdanningsdirektoratet
Halvparten av kommunene førte ikke tilsyn
Tall fra Utdanningsdirektoratet viser blant annet følgende:
- Hvert år fører halvparten av alle kommuner ikke tilsyn med noen kommunale eller private barnehager.
- Andelen kommuner som ikke har ført tilsyn med noen barnehager er doblet i løpet av de siste ti årene.
Økonomisk tilsyn – slik reguleres økonomiske disposisjoner i private barnehager
- Bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager reguleres av §21-23 (kapittel V) i barnehageloven og av økonomiforskriften til barnehageloven.
- Barnehageloven § 23 lyder:
- Barnehagen skal bare dekke kostnader som direkte gjelder godkjent drift av barnehagen.- Barnehagen skal ikke overfor eieren, eierens nærstående eller selskap i samme konsern som eier foreta transaksjoner og dekke kostnader på vilkår eller med beløp som avviker fra eller overstiger det som ville vært fastsatt mellom uavhengige parter.- Barnehagen skal ikke ha vesentlig lavere personalkostnad per heltidsplass enn det som er vanlig i tilsvarende kommunale barnehager.- Barnehagen skal kunne dokumentere at offentlige tilskudd og foreldrebetaling er brukt i samsvar med denne paragrafen.- Departementet kan gi forskrift om regnskap, revisjon og rapportering. - Alle private barnehager rapporterer hvert år inn et revidert resultatregnskap til BASIL slik at tilsynsmyndigheten skal ha grunnlag for å vurdere å iverksette økonomisk tilsyn.
Utdanningsdirektoratet fører økonomisk tilsyn med private barnehager
- Fra 1. januar 2022 fører Utdanningsdirektoratet økonomisk tilsyn med private barnehager. Tidligere var dette kommunenes ansvar.
- I et økonomisk tilsyn kontrollerer tilsynsmyndigheten om barnehagen bruker tilskudd og foreldrebetaling i henhold til bestemmelsene i barnehageloven og om kostnader blir kostnadsført riktig i regnskapet.
- Dersom et tilsyn avdekker at barnehager har brukt penger i strid med bestemmelsene i barnehageloven, kan tilsynsmyndigheten fatte vedtak om at tilskudd skal tilbakebetales.
- I 2022 hadde Utdanningsdirektoratets tilsynsorgan opprettet 126 tilsynssaker der man hadde kommet til en foreløpig rapport eller lenger.
- I 14 saker mener tilsynsorganet at det er grunn til å kreve tilbakebetaling av totalt 22,6 millioner kroner i offentlige tilskudd. Én av disse sakene er avsluttet. Flere av de andre er gjenstand for ulike klageprosesser.
Tilsyn med kommunene som barnehagemyndighet
- Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen) fører tilsyn med hvordan kommunene oppfyller sin rolle som barnehagemyndighet.
- Tilsynet skal bidra til å sikre at barn får et godt og likeverdig barnehagetilbud.
- I et stort flertall av tilsynene avdekker Statsforvalteren brudd på regelverket.
- Utdanningsdirektoratet skriver: «Et fellestrekk i tilsynene fra 2020, er at kommunene må bli bedre til å ivareta barnets beste og barnets rett til å bli hørt i saksbehandlingen sin. Vi ser at kommunene må bli bedre til å sørge for at enkeltvedtakene oppfyller krav til enkeltvedtak i forvaltningsloven. Mange enkeltvedtak mangler informasjon om klagerett, klagefrist, klageinstans, hvem klagen skal sendes til og en beskrivelse av både det rettslige og faktiske grunnlaget som er lagt til grunn for vedtaket.»
- Stortinget har fra og med juli 2022 gitt statsforvalteren hjemmel til å føre tilsyn med om kommunene overholder sine plikter som barnehagemyndighet, knyttet til det å likebehandle private og kommunale barnehager, samt å skille rollen som barnehagemyndighet fra rollen som barnehageeier.
Kilde: Utdanningsdirektoratet
Mange kommuner mangler kapasitet og kompetanse
- Ifølge en rapport utarbeidet av Agenda Kaupang på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet ble det ført økonomisk tilsyn med private barnehager i 17 av 278 spurte kommuner i perioden 2013-2017.
- I rapporten oppgir kommunene variabel grad av kapasitet og kompetanse til å føre tilsyn (se diagrammer): Én av tre kommuner oppgir at de har kompetanse til å kontrollere bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling. Én av åtte kommuner oppgir at de har kapasitet til å føre slikt tilsyn.
- Analysen viser at det er de største kommunene som i størst grad vurderer å ha tilstrekkelig kompetanse til å kontrollere de private barnehagenes bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling.
Kilde: Agenda Kaupang - Kartlegging av kommunenes erfaringer med å praktisere regelverket om bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager.
Kilde: Agenda Kaupang - Kartlegging av kommunenes erfaringer med å praktisere regelverket om bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager.