Offentlig finansiering av kommunale og private barnehager
- Drift av private og kommunale barnehager finansieres av foreldrebetaling og offentlige overføringer/tilskudd.
- Kommunale barnehager får offentlige overføringer over kommunens budsjett. Private barnehager får de offentlige overføringene gjennom tilskudd fra hjemkommunen.
- Private barnehager får et driftstilskudd og et kapitaltilskudd. Barnehagene får tilskudd for det antall små (0-2 år) og store (3-6 år) barn som har plass i barnehagen.
- Driftstilskuddet bygger delvis på kostnader i kommunale barnehager i hjemkommunen to år i forveien, og delvis på sjablonger og estimater.
- Kapitaltilskuddet er et gitt kronebeløp per barnehageplass og skal i teorien dekke barnehagens rente- og avskrivningskostnader. Tilskuddet avtar i takt med barnehagebyggenes alder.
- Pensjonskostnadene i kommunale barnehager (henholdsvis 18 og 14 prosent av lønnsgrunnlaget i 2019 og 2020) inngår ikke i beregningsgrunnlaget for driftstilskudd til private barnehager.
- I stedet får private barnehager får, som en integrert del av driftstilskuddet, et pensjonspåslag. Dette var frem til 2022 på 13 prosent av lønnskostnadene i de kommunale barnehagene i hjemkommunen. Pensjonspåslaget ble da vedtatt redusert til 10 prosent, men barnehager som ikke inngår i et konsern fikk denne reduksjonen gradvis i form av en nedtrapping over tre år (12 prosent i 2022, 11 prosent i 2023 og 10 prosent i 2024).
- I kommuner med redusert eller ingen foreldrebetaling, vil private barnehager på kompensasjon for inntektsbortfallet krone for krone i form av høyere driftstilskudd. Dermed blir det vanskelig å sammenligne tilskuddssatser i to kommuner med ulik foreldrebetaling.
- Private barnehager får, som en integrert del av driftstilskuddet, et administrasjonspåslag på 4,3 prosent av gjennomsnittlige driftskostnader i kommunale barnehager i hjemkommunen. Dette skal ifølge et estimat dekke administrative felleskostnader som ikke inngår i beregningsgrunnlaget i de kommunale barnehagene.
- Verken pensjonspåslaget, administrasjonspåslaget eller kapitaltilskuddet er tenkt nøyaktig å skulle dekke de reelle kostnadene i den enkelte barnehage fra år til år. Men i sum er tilskuddet til private barnehager ment å gi mest mulig korrekt dekning over tid.
- I snitt dekket offentlige tilskudd 86 prosent av kostnadene i private barnehager i 2021. (Kilde: SSB)
- Se også Forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager.
Store variasjoner fra kommune til kommune
Driftstilskuddet til private barnehager varierer med mer enn 100.000 kroner per barn per år fra kommunen med høyest til kommunen med lavest sats.
Tilskuddene varierer ikke bare fra kommune til kommune, men kan også variere mye fra år til år i samme kommune.
Alle barnehager i Norge skal oppfylle samme krav til kvalitet, de følger den samme rammeplanen og de samme pedagog- og bemanningsnormer.
Store variasjoner i tilskuddet påvirker den enkelte barnehages forutsetninger for å gi et tilbud med høy kvalitet.
Satser, driftstilskudd per barn (0-2 år) i private barnehager
- Kommunene beregner egne satser for små (0-2 år) og store (3-6 år) barn.
- På grunn av høyere krav til grunnbemanning og pedagogtetthet for de yngste barna, er driftstilskuddssatsene for disse barna høyere.
- Grafen nedenfor viser driftstilskuddssatsene (per barn, 0-2 år) i landets kommuner.
- Du kan velge om du skal se grafen for kommuner med full foreldrebetaling, redusert foreldrebetaling og ingen foreldrebetaling.
Driftstilskudd til private barnehager i din kommune
- Velg kommune for å se driftstilskuddssatsene i enkeltkommuner. For å sammenligne mellom kommuner, kan du velge flere kommuner.
- Du kan også sammenligne kommuner i samme kommunegruppe eller kommuner i samme arbeidsgiveravgiftssone.
- Enkelte tilskuddsvedtak er gjenstand for klageprosesser. Endringer vil kunne komme, og satser blir da oppdatert fortløpende.
- Merk at det i 2024 er differensiert makspriser, noe som påvirker tilskuddssatsene. Også nivå på arbeidsgiveravgift vil påvirke satsene. Du kan filtrere på «Foreldrebetaling» og «Arbeidsgiveravgift» når du skal sammenligne satser i ulike kommuner.
Kilde: Kommunenes satsberegninger, innhentet av PBL.
Tilskudd – over eller under gjennomsnittet?
- Sjekk hvordan driftstilskuddet per barn i private barnehager i din kommune er sammenlignet med landsgjennomsnittet.
- Du kan også sammenligne kommuner med samme foreldrebetaling, kommuner i samme kommunegruppe eller kommuner i samme arbeidsgiveravgiftssone.
- Merk at det i 2022 og 2023 er ulike driftstilskuddssatser for barnehager avhengig av om de inngår i et konsern eller ikke. I dette diagrammet har vi brukt satsene for barnehager i konsern.
Kilde: Kommunenes satsberegninger, innhentet av PBL.
Slik varierer tilskuddssatsene
- Diagrammet nedenfor viser hvor mange kommuner som har driftstilskuddssatser innenfor gitte nivåintervaller.
- En forskjell i driftstilskudd på 30.000 kroner per barn (0-2 år), vil utgjøre en million kroner i årlig driftstilskudd for en barnehage med 18 små og 32 store barn.
Merk at det fra august 2023 ble gratis barnehage i Nord-Troms og Finnmark og at det blir redusert foreldrebetaling i en rekke distriktskommuner fra august 2024. Dette vil påvirke tilskuddssatsene i disse kommunene. Tilskuddssatser fra kommuner med ulik foreldrebetaling blir derfor ikke helt sammenlignbare.
I årene 2022 og 2023 var tilskuddssatsene differensiert mellom konsern og enkeltstående barnehager. I grafen vises nivå for konsern da alle fra 2024 får beregnet pensjonstilskudd med 10 prosent sjablong. I kommuner uten konsern er tilskuddssatsene til enkeltstående for disse to årene blitt forholdsmessig omregnet til konsernsatser for å være mest mulig sammenlignbare med andre kommuner.
Kilde: Kommunenes satsberegninger, innhentet av PBL.
Mange kommuner gjør feil ved beregning av tilskuddssatser
- PBL får hvert år inn vedtak om tilskuddsberegning i kommunene der PBL har medlemsbarnehager. Grunnlaget og beregningene blir deretter kontrollert.
- Hvert år påpeker PBL feil i beregningene til 40-60 prosent av kommunene.
- For tilskuddsårene 2018-2024 har PBLs kontroller medført flytting av nærmere 840 millioner kroner.
Kilde: PBL