Tilskudd i barnehagesektoren

Barn som balanserer.

Tilskudd på 1-2-3

  1. 1. Tilskuddene til private barnehager baseres i hovedsak på faktiske kostnader i kommunale barnehager i egen kommune, men også noe på bakgrunn av estimater og sjablonger. Dette gir ulik finansiering av kommunale og private barnehager.
  2. 2. En barnehage i en kommune med høyt tilskudd kan få 100.000 kroner mer i tilskudd per barn (0-3 år) sammenlignet med en barnehage i en kommune med lavt tilskudd.
  3. 3. I snitt utgjør den offentlige finansieringen 87 prosent av inntektene i private barnehager.

Offentlig finansiering av kommunale og private barnehager

Store variasjoner fra kommune til kommune

Driftstilskuddet til private barnehager varierer med mer enn 100.000 kroner per barn (0-2 år) per år fra kommunen med høyest til kommunen med lavest sats.

Tilskuddene varierer ikke bare fra kommune til kommune, men kan også variere mye fra år til år i samme kommune.

Alle ordinære barnehager i Norge skal oppfylle samme krav til kvalitet, de følger den samme rammeplanen og de samme pedagog- og bemanningsnormer.

Store variasjoner i tilskuddet påvirker barnehagenes forutsetninger for å gi et tilbud med likeverdig, høy kvalitet.

Satser, driftstilskudd per barn (0-2 år) i private barnehager

Driftstilskudd til private barnehager i din kommune

Kilde: Kommunenes satsberegninger, innhentet av PBL.

Tilskudd – over eller under gjennomsnittet?​

Kilde: Kommunenes satsberegninger, innhentet av PBL.

Slik varierer tilskuddssatsene

Merk at det siden august 2023 ikke har vært lik foreldrebetaling i hele landet. Dette vil påvirke tilskuddssatsene i disse kommunene. Tilskuddssatser fra kommuner med ulik foreldrebetaling blir derfor ikke helt sammenlignbare.

I årene 2022 og 2023 var tilskuddssatsene differensiert mellom konsern og enkeltstående barnehager. I grafen vises nivå for konsern da alle fra 2024 får beregnet pensjonstilskudd med 10 prosent sjablong. I kommuner uten konsern er tilskuddssatsene til enkeltstående for disse to årene blitt forholdsmessig omregnet til konsernsatser for å være mest mulig sammenlignbare med andre kommuner.

NB! Satsene i dette diagrammet er ikke justert etter at foreldrebetalingen ble satt ned med 800 kroner i måneden fra 1. august 2025. I kommuner med enten full eller redusert foreldrebetaling, skal den årlige satsen justeres opp med 4.000 kroner for 2025.

Kilde: Kommunenes satsberegninger, innhentet av PBL.

Mange kommuner gjør feil ved beregning av tilskuddssatser

Kilde: PBL

Mer om de ulike tilskuddselementene​

Driftstilskudd
Kapitaltilskudd

Kapitaltilskudd

PBL mener

  • Alle barn fortjener å få gå i en god barnehage. Det er urimelig forskjellsbehandling når barn i én kommune går i barnehager med vesentlig dårligere forutsetninger for å levere et barnehagetilbud med høy kvalitet, enn barn i en annen kommune.
  • Alle barnehager må oppfylle de samme kravene som stilles i barnehageloven, rammeplanen, pedagognormen og bemanningsnormen. Da bør de også ha likeverdige rammevilkår og like forutsetninger for å oppfylle nasjonale kvalitetskrav.
  • Systemet for finansiering av private barnehager må endres. Dagens system gir kommunene insentiver til å kutte i kvaliteten i barnehagene.
  • Sektoren trenger et nytt finansieringssystem som belønner satsing på kvalitet – og som kan gi avkortning i tilskuddene til barnehager som ikke oppfyller nasjonale og lokale krav/normer eller ikke kan dokumentere gode lønns- og pensjonsbetingelser for ansatte.