For å beregne i hvilken grad kommunale og private barnehager blir likebehandlet krone for krone, må man både se på omfanget av overførte midler og beregne aktiviteten i ordinære kommunale og private barnehager.
Dette gjøres gjennom å beregne det offentliges kostnad per alderskorrigerte oppholdstime.
Telemarksforsking og Agenda Kaupang vekter små og store barn litt ulikt. Telemarksforsking teller barn (0-2) som 1,8 stort barn. Agenda Kaupang følger den standardiserte nøkkelen til Statistisk Sentralbyrå (SSB) ved å telle småbarn (0-2) år som 2,0 barn. I Agenda Kaupangs regnestykke er 3-åringer vektet med en faktor på 1,5.
Nedenstående utregning er gjort av PBL, med tall fra Telemarksforsking og BASIL, og med de to nevnte metodene for vekting av små og store barn:
Metode 1: Barn 0-2 år vektes som 1,8 barn. Ellers ingen vekting.
Metode 2: Barn 0-2 år vektes som 2 barn. Barn 3 år vektes som 1,5 barn.
Kilde: Telemarksforsking og PBL
I rapporten Forskjellen på hvor mye private og kommunale barnehageplasser koster det offentlige har Agenda Kaupang analysert hvor mye henholdsvis kommunale og private barnehageplasser koster det offentlige.
For eksportering av data og andre valg, høyreklikk på diagrammet.
For eksportering av data og andre valg, høyreklikk på diagrammet.
Kilde: Utdanningsdirektoratet/BASIL – Resultatregnskap fra private barnehager
Resultatmargin er forholdet mellom årsresultat og omsetning, vanligvis presentert i prosent.
Kilde: Utdanningsdirektoratet/BASIL – Resultatregnskap fra private barnehager
For eksportering av data og andre valg, høyreklikk på diagrammet.
Kilde: Utdanningsdirektoratet/BASIL – Resultatregnskap fra private barnehager
For eksportering av data og andre valg, høyreklikk på diagrammet.
Kilde: Utdanningsdirektoratet/BASIL – Resultatregnskap fra private barnehager
For eksportering av data og andre valg, høyreklikk på diagrammet.
Kilde: Utdanningsdirektoratet/BASIL – Resultatregnskap fra private barnehager
(*) Samlet utbytte og konsernbidrag i ordinære private barnehager 2010-2016. Utbytte ordinære private barnehager 2017-.
For eksportering av data og andre valg, høyreklikk på diagrammet.
Kilde: Utdanningsdirektoratet/BASIL – Resultatregnskap fra private barnehager
(*) Samlet utbytte og konsernbidrag ordinære private barnehager 2010-2016. Utbytte ordinære private barnehager 2017-.
For eksportering av data og andre valg, høyreklikk på diagrammet.
Kilde: Utdanningsdirektoratet/BASIL – Resultatregnskap fra private barnehager
(*) Samlet utbytte og konsernbidrag ordinære private barnehager 2010-2016. Utbytte ordinære private barnehager 2017–.
For eksportering av data og andre valg, høyreklikk på diagrammet.
Kilde: Utdanningsdirektoratet/BASIL – Resultatregnskap fra private barnehager.
For eksportering av data og andre valg, høyreklikk på diagrammet.
Personalkostnader består av følgende poster:
1. Lønn, feriepenger m.v.
2. Annen oppgavepliktig godtgjørelse.
3. Arbeidsgiveravgift.
4. Innberetningspliktig pensjonskostnad (ikke pensjonsforsikring).
5. Arbeidsgodtgjørelse til eiere.
6. Annen personalkostnad.
7. Pensjonsforsikring.
8. Egen pensjonsordning.
9. Innleid personell.
For at tallene skal gi et mest mulig riktig bilde av virksomheten, er offentlige refusjoner vedrørende arbeidskraft (sykepengerefusjon m.m.) trukket fra.
© PBL (Private Barnehagers Landsforbund)